List of controversies involving The New York Times

The New York Times has been involved in many controversies since its foundation in 1851. It is one of the largest newspapers in the United States and the world,[1] and is considered to have worldwide influence and readership.[2][3]

Russian Revolution, 1917–1920Edit

In 1920, Walter Lippmann and Charles Merz investigated the coverage of the Russian Revolution by The New York Times from 1917 to 1920. Their findings, published as a supplement of The New Republic, concluded that The New York Times' reporting was neither unbiased nor accurate, adding that the newspaper's news stories were not based on facts but "were determined by the hopes of the men who made up the news organizations." Lippmann and Merz alleged that the newspaper referred to events that had not taken place, atrocities that did not exist, and that it reported no fewer than 91 times that the Bolshevik regime was on the verge of collapse. "The news about Russia is an example of what people wanted to see, not what happened," Lippmann and Merz wrote. "The main censor and the main propagandist was the hope and fear in the minds of reporters and editors."[4][5][6]

Los Alamos investigationEdit

In 1999, The New York Times ran a series of stories about alleged theft of classified documents from Los Alamos National Lab in New Mexico.[7][8][9] The prime suspect, Taiwan-born U.S. citizen Wen Ho Lee, had his name leaked to The New York Times by U.S. Energy Department officials.[10][11][12] Lee was indicted on 59 counts and jailed in solitary confinement for 278 days until he accepted a plea bargain from the government.[13][14] The alleged breach of security became a catalyst for the creation of the National Nuclear Security Administration (NNSA). Lee was released after the government's case could not be proven.[15][16]

President Bill Clinton issued a public apology to Dr. Lee over his treatment.[13] The federal judge in charge of the case, James Aubrey Parker, remarked that "top decision makers in the executive branch ... have embarrassed our entire nation and each of us who is a citizen."[17] Lee filed a lawsuit under the Privacy Act alleging that officials had leaked false and incriminating information to the media before charges had been filed.[18] Lee's lawsuit was settled in 2006, just before the U.S. Supreme Court was set to decide whether to hear the case.[13] The issues were similar to those in the Plame affair criminal investigation, when The New York Times reporter Judith Miller spent two-and-a-half months in jail rather than reveal her government source.[13]

Failure to report Ukraine famineEdit

The New York Times was criticized for the work of reporter Walter Duranty, who served as its Moscow bureau chief from 1922 through 1936. Duranty wrote a series of stories in 1931 on the Soviet Union and won a Pulitzer Prize for his work at that time; however, he has been criticized for his denial of widespread famine, most particularly the Ukrainian famine in the 1930s.[19][20][21]

In 2003, after the Pulitzer Board began a renewed inquiry, the Times hired Mark von Hagen, professor of Russian history at Columbia University, to review Duranty's work. Von Hagen found Duranty's reports to be unbalanced and uncritical, and that they far too often gave voice to Stalinist propaganda. In comments to the press he stated, "For the sake of The New York Times' honor, they should take the prize away."[22]

The 1619 ProjectEdit

The 1619 Project, a long-form journalism project re-evaluating slavery and its legacy in the United States by investigative journalist Nikole Hannah-Jones, has been subject to substantial criticism.[23] A group of historians wrote to The New York Times Magazine,[24] expressing concern over what they alleged were inaccuracies and falsehoods fundamental to Hannah-Jones' reporting.[25] The magazine's editor-in-chief, Jake Silverstein, responded to the historians' letter in an editorial, in which he called into question the historical accuracy of some of the letter's claims.[26]

Anthrax attacksEdit

In 2002, The New York Times columnist Nicholas Kristof wrote a series of columns[27][28] indirectly suggesting that Steven Hatfill, a former U.S. Army germ warfare researcher named as a "person of interest" by the FBI, might be a "likely culprit"[29][30] in the 2001 anthrax attacks.[31][32] Hatfill was never charged with any crime. In 2004, Hatfill sued The New York Times and Kristof for libel, claiming defamation and intentional infliction of emotional distress.[33] After years of proceedings,[34] the case was dismissed in 2007, and the dismissal was upheld on appeal. In 2008, the case was appealed to the U.S. Supreme Court which refused to grant certiorari, effectively leaving the dismissal in place. The basis for the dismissal was that Hatfill was a "public figure" and he had not proved malice on the part of The New York Times.[35]

Staff resignationsEdit

Jayson BlairEdit

In 2003, The New York Times admitted that Jayson Blair, one of its reporters, had committed repeated journalistic fraud over a span of several years.[36] Blair immediately resigned following the incident. Questions of affirmative action in journalism were also raised,[37][38][39] since Blair is African American. Jonathan Landman, Blair's editor, said he felt that Blair's being Black played a large part in Blair being promoted in 2001 to a full-time staffer.[40] The paper's top two editors – Howell Raines, the executive editor, and Gerald M. Boyd, the managing editor – resigned their posts following the incident.[41]

Judith MillerEdit

Second Iraq WarEdit

Judith Miller wrote a series of prominently displayed articles[42] "strongly suggest[ing] Saddam Hussein already had or was acquiring an arsenal of weapons of mass destruction"[43] using Ahmed Chalabi as her source, prior to the 2003 invasion of Iraq. This aided the George W. Bush administration in making the case for war.[44][45]

Valerie Plame affairEdit

In October 2005, Times reporter Judith Miller was released from prison after 85 days, when she agreed to testify to special prosecutor Patrick Fitzgerald’s grand jury after receiving a personal waiver, both on the phone and in writing, of her earlier confidential source agreement with Lewis "Scooter" Libby. No other reporter whose testimony had been sought in the case had received such a direct and particularized release. Her incarceration has helped fuel an effort in Congress to enact a federal shield law, comparable to the state shield laws which protect reporters in 31 of the 50 states. After her second appearance before the grand jury, Miller was released from her contempt of court finding. Miller resigned from the paper on November 9, 2005.[46]

MoveOn.org ad controversyEdit

On September 10, 2007, the Times ran a full-page advertisement for MoveOn.org questioning the integrity of General David Petraeus, the commander of U.S. forces in Iraq, entitled "General Petraeus or General Betray Us?" The Times charged MoveOn.org, a liberal activist group, $65,000 for the advertisement. After the New York Post ran a story suggesting that the Times had a political bias in advertising rates, a spokeswoman for the paper said that it did not "distinguish the advertising rates based on the political content of the ad" and that "The advertising folks did not see the content of the ad before the rate was quoted."[47] The paper said that its advertising rates varied for many reasons, with ad buyers getting discounts for bulk buys or a "standby" rate,[47] in which a buyer purchases an ad with no guarantee of a particular date or specific placement in the paper.[47] MoveOn purchased a "standby" rate ad.[48][49] A subsequent full-page ad bought by Republican presidential hopeful Rudy Giuliani to rebut MoveOn.org's original ad was purchased at the same standby rate.[49] MoveOn later paid The Times the full rate once the newspaper said that "an advertising sales representative made a mistake" by having "failed to make it clear that for that rate the Times could not guarantee the Monday placement but left MoveOn.org with the understanding that the ad would run then.” [48]

The ad was also controversial given that the Times' internal advertising manual said that "We do not accept opinion advertisements that are attacks of a personal nature." The Times executive who approved the advertisement to run "said that, while it was 'rough,' he regarded it as a comment on a public official's management of his office and therefore acceptable speech for The Times to print."[48]

Corporate-influence concernsEdit

In their book Manufacturing Consent (1988), Edward S. Herman and Noam Chomsky analyze major U.S. media outlets, with an emphasis on The Times. They believe that a bias exists which is neither liberal nor conservative in nature, but aligned towards the interests of corporations, which own most of these media outlets and also provide the majority of their advertising revenue. The authors explain that this bias functions in all sorts of ways:[50]

"by selection of topics, by distribution of concerns, by emphasis and framing of issues, by filtering of information, by bounding of debate within certain limits. They determine, they select, they shape, they control, they restrict — in order to serve the interests of dominant, elite groups in the society."[51]

Chomsky and Herman also touch on the importance of this perceived bias in The Times:

"history is what appears in The New York Times archives; the place where people will go to find out what happened is The New York Times. Therefore it's extremely important if history is going to be shaped in an appropriate way, that certain things appear, certain things not appear, certain questions be asked, other questions be ignored, and that issues be framed in a particular fashion."[51]

Duke University lacrosse case reportingEdit

In their 2007 book Until Proven Innocent: Political Correctness and the Shameful Injustice of the Duke Lacrosse Case, KC Johnson and Stuart Taylor, Jr. sharply criticize The New York Times for their editorial judgment and its effect on the case investigation. It says that the original reports by Joe Drape tended to exonerate the accused players, which contradicted Times' editorial stance. This led to Drape's quick dismissal and replacement by Duff Wilson who took a pro prosecution stance.[52]

Also covering the case, sports writer Selena Roberts, made assertions, that "Something happened March 13." Furthermore, Roberts writes, “Players have been forced to give up their DNA, but to the dismay of investigators, none have come forward to reveal an eyewitness account.” Johnson points out that this statement was not true.[citation needed] The captains’ March 28, 2006 statement or examined the defense attorneys’ subsequent press conference both described the captains’ cooperation with police, occurred before she penned her column. The Times never ran a correction.[citation needed] Later Roberts in an interview in the Big Lead said, "I wrote that a crime didn’t have to occur for us to inspect the irrefutable evidence of misogyny and race baiting that went on that night."[53]

Daniel Okrent, former Times ombudsman admitted to the bias in the Times coverage of the case. He said, "It was too delicious a story. It conformed too well to too many preconceived notions of too many in the press: white over black, rich over poor, athletes over non-athletes, men over women, educated over non-educated. Wow. That's a package of sins that really fit the preconceptions of a lot of us."[54]

John McCain-lobbyist article criticismEdit

The February 21, 2008 The New York Times published an article on John McCain's alleged relationship with lobbyist Vicki Iseman and other involvement with special interest groups.[55] The article received widespread criticism among both liberals and conservatives, McCain supporters and non-supporters, as well as talk radio personalities.[citation needed] Robert S. Bennett, whom McCain had hired to represent him in this matter, defended McCain's character. Bennett, who was the special investigator during the Keating Five scandal that The Times revisited in the article, said that he fully investigated McCain back then and suggested to the Senate Ethics Committee to not pursue charges against McCain.

"And if there is one thing I am absolutely confident of, it is John McCain is an honest and honest man. I recommended to the Senate Ethics Committee that he be cut out of the case, that there was no evidence against him, and I think for the New York Times to dig this up just shows that Senator McCain's public statement about this is correct. It's a smear job. I'm sorry. "[56]

Former staffer to President Bill Clinton and Hillary Clinton campaigner Lanny Davis said the article "had no merit." Stating that he did not support McCain's bid for the White House, Davis, who had himself lobbied for the same cause Iseman lobbied McCain for, said that McCain only wrote a letter to the FCC to ask them to "act soon" and refused to write a letter that supported the sale of the television station the article talked about.[57] Journalistic observers also criticized the article, albeit in a milder language. Tom Rosenstiel, the director of the Project for Excellence in Journalism, suggested that the article does not make clear the nature of McCain's alleged "inappropriate" behavior: "The phrasing is just too vague."[58] The article was later criticized by the White House[59] and by several news organizations including the San Francisco Chronicle editorial board.[60] Commentator Bill O'Reilly raised the question about why the paper had endorsed McCain on January 25, 2008 for the Republican nomination if they had information that alleged an inappropriate relationship.[61] The Boston Globe, owned by the Times, declined to publish the story, choosing instead to run a version of the same story written by the competing Washington Post staff. That version focused almost exclusively on the pervasive presence of lobbyists in McCain's campaign and did not mention the sexual relationship that the Times article hinted at.[62]

In response to the criticism, the Times editor Bill Keller was "surprised by the volume" and "by how lopsided the opinion was against our decision [to publish the article]".[63] The diverse sentiments by the readers were summarized in a separate article by Clark Hoyt, the Times public editor, who concluded: "I think it is wrong to report the suppositions or concerns of anonymous aides about whether the boss is getting into the wrong bed."[64]

In September 2008, McCain senior aide Steve Schmidt charged: "Whatever The New York Times once was, it is today not by any standard a journalistic organization. It is a pro-Obama advocacy organization that every day impugns the McCain campaign, attacks Sen. McCain, attacks Gov. Palin. ... Everything that is read in The New York Times that attacks this campaign should be evaluated by the American people from that perspective."[65]

In December 2008, Iseman filed a lawsuit against The New York Times, alleging that the paper had defamed her by, in her view, falsely implying that she had an illicit romantic relationship with McCain.[66] In February 2009, the suit "was settled without payment and The Times did not retract the article."[67] Unusually, however, The Times agreed to publish a statement from Iseman's lawyers on the Times website.[67]

Alessandra Stanley errorsEdit

Alessandra Stanley is a television critic. Complaints were raised regarding the accuracy of her reporting.[68][69][70][71] Her tribute to Walter Cronkite on July 18, 2009 had eight factual errors.[70][71][72] Clark Hoyt, the public editor of The New York Times described Stanley as "much admired by editors for the intellectual heft of her coverage of television" but "with a history of errors".[68][69] The New York Times printed a correction:

An appraisal on Saturday about Walter Cronkite’s career included a number of errors. In some copies, it misstated the date that Martin Luther King Jr. was killed and referred incorrectly to Cronkite’s coverage of D-Day. King was killed on April 4, 1968, not April 30. Mr. Cronkite covered the D-Day landing from a warplane; he did not storm the beaches. In addition, Neil Armstrong set foot on the moon on July 20, 1969, not July 26. “The CBS Evening News” overtook “The Huntley-Brinkley Report” on NBC in the ratings during the 1967-68 television season, not after Chet Huntley retired in 1970. A communications satellite used to relay correspondents’ reports from around the world was Telstar, not Telestar. Howard K. Smith was not one of the CBS correspondents Mr. Cronkite would turn to for reports from the field after he became anchor of “The CBS Evening News” in 1962; he left CBS before Mr. Cronkite was the anchor. Because of an editing error, the appraisal also misstated the name of the news agency for which Mr. Cronkite was Moscow bureau chief after World War II. At that time it was United Press, not United Press International.[72]

An earlier contentious wording was on September 5, 2005 in an article on Hurricane Katrina where she wrote "Fox's Geraldo Rivera did his rivals one better: yesterday, he nudged an Air Force rescue worker out of the way so his camera crew could tape him as he helped lift an older woman in a wheelchair to safety." The Times later acknowledged that no nudge was visible on the broadcast tape.[71][73]

Anti-Indian sentimentEdit

Media studies professor Vamsee Juluri has criticized the Times's reporting on India and Hinduism, which he regards as containing "Indophobia"[74] and "Hinduphobic racism."[75]

In September 2014, The New York Times published a cartoon showing a stereotypical Indian turban-wearing man with a cow knocking at the door of an "elite space club". This was their response to recent accomplishments by the Indian Space Research Organization.[76] The cartoon "drew immediate criticism for being racist in content, and for engaging in classist and racist stereotyping".[77]

An article published in 2017 in the Times (titled "In India, fashion has become a nationalist cause") was criticized by Indian Twitter users and some commentators, such as Barkha Dutt, for suggesting that the sari was co-opted by the Hindutva movement. Critics said that the articule was inaccurate[78][79] and Orientalist.[80][81]

Abu Huzaifa al-KanadiEdit

Caliphate, a podcast for The New York Times, has received criticism numerous times after Abu Huzaifa al-Kanadi admitted on the podcast that he “murdered people” while he was fighting for the Islamic State group.[82] Numerous conservatives called for action against him after his statement, including Candice Bergen.[83] She criticized the liberal government after not ordering law enforcement against him. Bergen also called for Public Safety Minister Ralph Goodale to reveal whether the government knows where he is or not, but Goodale stated that it was the “opposition of keeping Canadians safe”.[84] Huzaifa also received concerns from television journalist Diana Swain that he may be “lying” to The New York Times or CBC News.[85]

In December 2020 the New York Times admitted that it could not verify the claims made in the podcast.[86] Later, the podcast was withdrawn as a Pulitzer finalist.[87]

Publishing leaked photos from the Manchester bombingEdit

On May 24, 2017, The New York Times caused outrage among the British police and government when it published leaked photos showing the scene of the Manchester Arena bombing. Counter terror police chiefs said the leak undermined their investigation and victims' and witnesses' confidence. The New York Times published photos it says were gathered by UK authorities at the scene of the attack, including the remnants of a backpack, nuts and screws, and a device identified as a "possible detonator". Greater Manchester Police were said to be "furious" and said they would stop sharing information with the United States. President Donald Trump the next day in a NATO summit condemned the media leaks, calling it "deeply troubling" and a "grave threat to our national security". The New York Times defended its decision to publish the photos, saying they were "neither graphic nor disrespectful of victims".[88][89]

Putin-Trump kiss cartoonEdit

In 2018, ahead of the Helsinki summit, the Times was criticized for publishing a cartoon portraying Trump and Putin as gay lovers. The Trevor Project, as well as LGBT rights activist and Democratic Pennsylvania State Representative Brian Sims and American transgender activist Jeffrey Marsh, criticized the cartoon as homophobic.[90][91] A spokesperson for the Times defended the cartoon.[91]

Hiring of Sarah JeongEdit

In August 2018, the Times hired Sarah Jeong to join its editorial board as lead writer on technology, commencing in September.[92] The hiring sparked a strongly negative reaction in conservative media, which highlighted derogatory tweets about white people that Jeong had posted mostly in 2013 and 2014.[93][94] Critics characterized her tweets as being racist; Jeong said that the posts were "counter-trolling" in reaction to harassment she had experienced, and that she regretted adopting this tactic.[93] The Times stated that it had reviewed her social media history before hiring her, and that it did not condone the posts.[93][94]

Coverage of the HolocaustEdit

The Times has been criticized for its coverage of the Holocaust. According to the 2005 book "Buried by the Times" by Laurel Leff, it buried in the back pages of the paper stories about the genocide of European Jews, and avoided mentions of Jewish victims of persecutions, deportations, and death camps. Between 1939 and 1945, the Times published more than 23,000 front-page stories - a half of which were about World War II - and only 26 were about the Holocaust. In the documentary Reporting on The Times: How the paper of record ignored the Holocaust, past editors of the newspaper stated that there was a conscious decision to bury the paper’s Holocaust coverage.[95]

According to analysis, the Times publisher at the time, Arthur Hays Sulzberger (who was Jewish), feared that the paper would be considered as favoring Jews and lose credibility by reporting these stories; writer Anna Blech stated he wanted so "badly to be neutral about Jewish issues, that he adopted an absurd and immoral stance", as lives could have been saved otherwise. Further, the paper wanted to reflect the sentiments of the US government and the American public at the time.[96]

Letters by Sulzberger show that while he identified as Jewish, he didn't think Judaism is anything more than a religious category, and didn't "relate" to the persecuted European Jewry more than other groups. In September 1996, The New York Times released a statement regarding accusation of it "underplaying the Holocaust while it was taking place. Clippings from the paper show that the criticism is valid.”[97]

Accusations of antisemitismEdit

Antisemitic cartoonsEdit

On April 25, 2019, the Times international edition included a cartoon featuring U.S. President Donald Trump and Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu. Trump was shown wearing a kippah and Netanyahu was displayed as Trump's dog wearing a collar with the Star of David. The Israeli edition of the newspaper was published at the end of Passover. After criticism from public and religious figures, the Times affirmed it used antisemitic tropes.[98]

Antisemitic political editorEdit

On August 22, 2019, a politics desk editor at the Times, Tom Wright-Piersanti, was revealed to have posted several antisemitic tweets while working at another outlet before joining the Times. He had posted several anti-Indian tweets as well. His tweets included phrases such as "Crappy Jew Year," and "Jew police." The Times reconsidered his future, but ultimately decided to continue his employment.[99][100]

Delayed publication of 2005 NSA warrantless surveillance storyEdit

The New York Times learned of the National Security Agency (NSA) warrantless surveillance program as early as autumn 2004, before the 2004 presidential election between George W. Bush and John Kerry. However, the newspaper did not publish reporting on the secret program (obtained by James Risen and Eric Lichtblau) until late December 2005, after more than a year.[101] When it published the article, the newspaper reported that it had delayed publication because the George W. Bush White House had argued that publication "could jeopardize continuing investigations and alert would-be terrorists that they might be under scrutiny."[101] The timing of the New York Times story prompted debate' the Los Angeles times noted that "critics on the left wondering why the paper waited so long to publish the story and those on the right wondering why it was published at all."[101] Times executive editor Bill Keller denied that the timing of the reporting was linked to any external event, such as the December 2005 Iraqi parliamentary election, the impending publication of Risen's book State of War: The Secret History of the CIA and the Bush Administration, or the then-ongoing debate on Patriot Act reauthorization.[101] Risen and Lichtblau won the Pulitzer Prize for National Reporting in 2006.[102]

In an interview in 2013, Keller said that the newspaper had decided not to report the piece after being pressured by the Bush administration and being advised not to do so by The New York Times Washington bureau chief Philip Taubman, and that "Three years after 9/11, we, as a country, were still under the influence of that trauma, and we, as a newspaper, were not immune."[103]

In 2014, PBS Frontline interviewed Risen and Lichtblau, who said that the newspaper's plan was initially to not publish the story at all, and that "The editors were furious at me" and "thought I was being insubordinate." Risen wrote his book about the mass surveillance revelations after Times declined the piece's publication, and only released it after Risen told them that he would publish the book. Another reporter told NPR that the newspaper "avoided disaster" by ultimately publishing the story.[104] Also in 2014, Edward Snowden cited the delay in the reporting in choosing not to supply the New York Times with his information about global surveillance programs; Snowden chose to go to the Guardian and Washington Post instead.[105]

M.I.A. quotes out of context (2009–10)Edit

In February 2009, a Village Voice music blogger accused the newspaper of using "chintzy, ad-hominem allegations" in an article on British Tamil music artist M.I.A. concerning her activism against the Sinhala-Tamil conflict in Sri Lanka.[106][107] M.I.A. criticized the paper in January 2010 after a travel piece rated post-conflict Sri Lanka the "#1 place to go in 2010".[108][109]

In June 2010, The New York Times Magazine published a correction on its cover article of M.I.A., acknowledging that the interview conducted by current W editor and then-Times Magazine contributor Lynn Hirschberg contained a recontextualization of two quotes.[110][111] In response to the piece, M.I.A. broadcast Hirschberg's phone number and secret audio recordings from the interview via her Twitter and website.[112][113]

Irish student controversy (2015)Edit

On June 16, 2015, The New York Times published an article reporting the deaths of six Irish students staying in Berkeley, California when the balcony they were standing on collapsed, the paper's story insinuating that they were to blame for the collapse. The paper stated that the behavior of Irish students coming to the U.S. on J1 visas was an "embarrassment to Ireland".[114] The Irish Taoiseach and former President of Ireland criticized the newspaper for "being insensitive and inaccurate" in its handling of the story.[115]

Nail salon series (2015)Edit

In May 2015, a The New York Times exposé by Sarah Maslin Nir on the working conditions of manicurists in New York City and elsewhere[116] and the health hazards to which they are exposed[117] attracted wide attention, resulting in emergency workplace enforcement actions by New York governor Andrew M. Cuomo.[118] In July 2015, the story's claims of widespread illegally low wages were challenged by former The New York Times reporter Richard Bernstein, in the New York Review of Books. Bernstein, whose wife owns two nail salons, asserted that such illegally low wages were inconsistent with his personal experience, and were not evidenced by ads in the Chinese-language papers cited by the story.[119] The New York Times editorial staff subsequently answered Bernstein's criticisms with examples of several published ads and stating that his response was industry advocacy.[120] The independent NYT Public Editor also reported that she had previously corresponded with Bernstein and looked into his complaints, and expressed her belief that the story's reporting was sound.[121]

In September and October 2015, nail salon owners and workers protested at The New York Times offices several times, in response to the story and the ensuing New York State crackdown.[122][123] In October, Reason magazine published a three-part re-reporting of the story by Jim Epstein, charging that the series was filled with misquotes and factual errors respecting both its claims of illegally low wages and health hazards. Epstein additionally argued that The New York Times had mistranslated the ads cited in its answer to Bernstein, and that those ads actually validated Bernstein's argument.[124][125][126]

In November 2015, The New York Times' public editor concluded that the exposé's "findings, and the language used to express them, should have been dialed back — in some instances substantially" and recommended that "The Times write further follow-up stories, including some that re-examine its original findings and that take on the criticism from salon owners and others — not defensively but with an open mind."[127]

Donald TrumpEdit

As a candidate and as president, Donald Trump frequently disparaged news outlets and journalists, including The New York Times and its reporters, often on Twitter.[128][129][130] For example, after the Times published an investigative report detailing legally dubious tax schemes used by Trump and his family over decades, Trump attacked the paper as the "Failing New York Times" and "old, boring and often told hit piece," while not outright denying the facts in the report.[129]

Trump often referred to the newspaper as "The Failing New York Times" despite the fact that the paper enjoyed soaring subscriptions and digital readership during Trump's time in office.[131][132][133][134] In October 2019, Trump said that he was canceling the White House's subscription to The Times and The Washington Post and would direct all federal agencies to drop their subscriptions as well.[128]

2016 Democratic primariesEdit

Responding to complaints alleging that the paper's news coverage favored Hillary Clinton over Bernie Sanders during the 2016 Democratic presidential primaries, The Times public editor Margaret Sullivan wrote that "The Times has not ignored Mr. Sanders's campaign, but it hasn't always taken it very seriously. The tone of some stories is regrettably dismissive, even mocking at times. Some of that is focused on the candidate's age, appearance and style, rather than what he has to say."[135] Times senior editor Carolyn Ryan defended both the volume of The New York Times coverage (noting that Sanders had received about the same amount of article coverage as Jeb Bush and Marco Rubio) and its tone.[136]

Hiring practicesEdit

In November 1979, a federal court gave approval to a settlement between the New York Times and a group of female Times employees who sued alleging sex discrimination. The settlement agreement was effective for a four-year period beginning in January 1979; under the agreement, the company amended existing equal opportunity targets and paid $350,000 in compensation and attorneys' fees for the plaintiffs, but was not required to "pay new or retroactive salary increases, make immediate promotions, revoke past employment practices or substantially change its present affirmative-action programs."[137] James C. Goodale, the executive vice president of the New York Times Company, said that the settlement "completely vindicates The Times of any charge or hint of unfair employment practices."[137]

In April 2016, two black female employees in their sixties filed a federal class-action lawsuit against The New York Times Company executives; they claimed age, gender, and racial discrimination, alleging that the 'Times advertising department favored younger white employees over older black employees in making firing and promotion decisions.[138][139] The Times said that the suit was "entirely without merit" and was "a series of recycled, scurrilous and unjustified attacks."[139] The plaintiffs' gender discrimination claims were subsequently dismissed by the court,[140] and the court also later denied class certification as to the age and racial discrimination claims.[141]

Elimination of copy editors (2018)Edit

The New York Times announced plans to eliminate copy editing roles from the production of its daily newspaper and website content in June 2018. Executive Editor Dean Baquet defended the cuts, saying that the Times needed to free up funds to hire more reporters by eliminating editing roles. (The opinion and magazine sections have still retained their copy editors.) The duties of copy editors—checking for style, grammar, factual correctness, tone, as well as writing headlines—were merged into all-purpose editing roles. Editors currently not only edit the content of the stories but also, in many cases, provide the final read before publication.

Many publications, such as the Chronicle of Higher Education, have suggested the elimination of copy editors has led to more mistakes, such as typos and factual errors, in the paper.[142] The journalism research organization similarly suggested in a blog post that the elimination of copy editors would decrease internal expertise and hurt the quality of the daily news report.[143]

Tom Cotton editorial (2020)Edit

During the George Floyd protests in June 2020, the Times published an opinion piece by U.S. Senator Tom Cotton entitled "Send in the Troops", which called for the mobilization of the U.S. military in response to rioting, and for "an overwhelming show of force to disperse, detain and ultimately deter lawbreakers", and which contained claims about the protests that the Times had previously identified as misinformation. Several current and former Times reporters criticized the decision to publish the piece and accused the newspaper of publishing misinformation.[144][145][146][147] The NewsGuild of New York said the piece encouraged violence and lacked context and vetting.[147] A. G. Sulzberger and editorial page editor James Bennet defended the piece, but the paper later issued a statement saying the piece failed to meet its editorial standards and described its publication as the result of a "rushed editorial process".[148] Bennet resigned days later.[149]

Iran (2015)Edit

A 2015 study claimed that The New York Times fed into an overarching tendency towards national bias. During the Iranian nuclear crisis the newspaper minimized the "negative processes" of the United States while overemphasizing similar processes of Iran. This tendency was shared by other papers such as The Guardian, Tehran Times, and the Fars News Agency, while Xinhua News Agency was found to be more neutral while at the same time mimicking the foreign policy of the People's Republic of China.[150]

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ "Top 10 U.S. Daily Newspapers". Cision. Archived from the original on July 22, 2019. Retrieved July 13, 2019.
  2. ^ "Is The Washington Post closing in on the Times?". Politico. Retrieved November 5, 2017.
  3. ^ "News of the world". The Economist. March 17, 2012. ISSN 0013-0613. Retrieved November 5, 2017.
  4. ^ Goldstein, Tom (2007). Killing the Messenger: 100 Years of Media Criticism. Columbia University Press. ISBN 978-0-231-11833-0. Archived from the original on May 5, 2020. Retrieved December 25, 2019.
  5. ^ Lippmann, Walter (September 19, 2012). Liberty and the News. Courier Corporation. ISBN 978-0-486-13636-3. Archived from the original on May 5, 2020. Retrieved December 25, 2019.
  6. ^ Auerbach, Jonathan; Castronovo, Russ (November 13, 2013). The Oxford Handbook of Propaganda Studies. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-933185-7. Archived from the original on May 6, 2020. Retrieved December 25, 2019.
  7. ^ James Risen and Jeff Gerth (March 6, 1999), "BREACH AT LOS ALAMOS: A special report; China Stole Nuclear Secrets For Bombs, U.S. Aides Say" (includes extensive corrections) Archived November 19, 2019, at the Wayback Machine, The New York Times
  8. ^ James Risen (March 16, 1999), "Los Alamos Scientist Admits Contacts With Chinese, U.S. Says" Archived October 31, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  9. ^ James Risen (April 11, 1999), " F.B.I. Searches Home of Researcher Fired From Los Alamos" Archived October 31, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  10. ^ James Risen (May 8, 1999), "Lawyer Issues Denial for Los Alamos Scientist Suspected of Spying for Beijing" Archived October 31, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  11. ^ James Risen (Aug. 7, 1999), "Security Issues May Delay Los Alamos Case, U.S. Says" Archived October 31, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  12. ^ James Risen (Sept. 11, 1999), "Los Alamos Punishes 3 for Role in Spy Inquiry" Archived October 31, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  13. ^ a b c d Bill Mears (May 22, 2006). "Deal in Wen Ho Lee case may be imminent". CNN. Archived from the original on July 12, 2016. Retrieved November 7, 2008.
  14. ^ Patsy T. Mink, George Miller, Nancy Pelosi (Oct. 12, 2000), 146 Cong. Rec. (Bound) 22416 - INVESTIGATION AND TREATMENT OF WEN HO LEE Archived November 4, 2018, at the Wayback Machine, U.S. House of Representatives proceedings in Congressional Record
  15. ^ Jeffrey St. Clair; Alexander Cockburn (Jan. 5, 2018), "James Risen, the New York Times and the Sliming of Wen Ho Lee" Archived November 8, 2018, at the Wayback Machine, CounterPunch
  16. ^ Wen Ho Lee; Helen Zia (2001), My Country Versus Me: The first-hand account by the Los Alamos scientist who was falsely accused of being a spy Archived November 8, 2018, at the Wayback Machine, Hyperion, pp. 1–5
  17. ^ NYTimes (Sept. 14, 2000), "Statement by Judge in Los Alamos Case, With Apology for Abuse of Power" Archived November 8, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  18. ^ Wen Ho Lee; Helen Zia (2001). My Country Versus Me: The first-hand account by the Los Alamos scientist who was falsely accused of being a spy. Hyperion. p. 320. ISBN 978-0-7868-6803-2. Archived from the original on May 5, 2020. Retrieved October 31, 2018.
  19. ^ Lyons, Eugene (1938). Assignment in Utopia. Greenwood Press Reprint. ISBN 978-1-4128-1760-8. Retrieved April 23, 2012.
  20. ^ Conquest, R. Reflections on a Ravaged Century. W.W. Norton & Company. New York. 2000.
  21. ^ "The Foreign Office and the famine: British documents on Ukraine and the Great Famine of 1932–1933". Studies in East European nationalisms.
  22. ^ "N.Y. Times Urged to Rescind 1932 Pulitzer". USA Today. Retrieved February 2, 2008.
  23. ^ Sullivan, Andrew (September 13, 2019). "The New York Times Has Abandoned Liberalism for Activism". Intelligencer. Retrieved July 10, 2020.
  24. ^ "Twelve Scholars Critique the 1619 Project and the New York Times Magazine Editor Responds | History News Network". historynewsnetwork.org. Retrieved July 10, 2020.
  25. ^ Serwer, Adam (December 23, 2019). "The Fight Over the 1619 Project Is Not About the Facts". The Atlantic. Retrieved July 10, 2020.
  26. ^ "We Respond to the Historians Who Critiqued The 1619 Project". The New York Times. December 20, 2019. ISSN 0362-4331. Retrieved July 10, 2020.
  27. ^ Nicholas Kristof (Jan. 4, 2002), "Profile of a Killer" Archived November 6, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  28. ^ Nicholas Kristof (May 24, 2002), "Connecting Deadly Dots" Archived October 29, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  29. ^ Nicholas Kristof (July 2, 2002), "Anthrax? The F.B.I. Yawns" Archived October 29, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  30. ^ Nicholas Kristof (July 12, 2002), "The Anthrax Files" Archived October 28, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  31. ^ Nicholas Kristof (July 19, 2002), "Case of the Missing Anthrax" Archived October 29, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  32. ^ Nicholas Kristof (Aug. 13, 2002), "The Anthrax Files" Archived October 29, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  33. ^ Jerry Markon (July 14, 2004). "Former Army Scientist Sues New York Times, Columnist". The Washington Post. Archived from the original on August 8, 2007. Retrieved March 21, 2008.
  34. ^ "Steven J. Hatfill v. The New York Times Company, and Nicholas Kristof, 416 F.3d 320" Archived May 2, 2020, at the Wayback Machine, CourtListener.com
  35. ^ Kathleen Cullinan (Dec. 15, 2008), "Supreme Court won't hear Hatfill's libel suit" Archived October 29, 2018, at the Wayback Machine, Reporters Committee for Freedom of the Press
  36. ^ Dan Barry; David Barstow; Jonathan D. Glater; Adam Liptak; Jacques Steinberg (May 13, 2003). "Correcting the Record: Times Reporter Who Resigned Leaves Long Trail of Deception". The New York Times. Archived from the original on April 23, 2009. Retrieved September 22, 2006.
  37. ^ Kaus, Mickey (May 12, 2003). ""Affirmative retraction at the NYT" also titled "Keller in the Cellar?"". Slate online magazine. Archived from the original on May 22, 2006. Retrieved September 24, 2006.
  38. ^ Shafer, Jack, "The Jayson Blair Project How did he bamboozle the New York Times?" "Pressbox" column, Slate online magazine, May 8, 2003
  39. ^ Calame, Byron (June 18, 2006). ""Preventing a Second Jason Blair" ("The Public Editor" column)". The New York Times. Archived from the original on August 11, 2018. Retrieved September 22, 2006.
  40. ^ "Jayson Blair: A Case Study of What Went Wrong at The New York Times". PBS NewsHour. December 10, 2004. Archived from the original on August 19, 2008. Retrieved October 19, 2020.
  41. ^ Arce, Rose & Shannon Troetel (March 1, 2004). "Top New York Times editors quit". CNN. Archived from the original on March 27, 2008. Retrieved August 3, 2007.
  42. ^ "The Times and Iraq: A Sample of the Coverage". The New York Times. Archived from the original on July 11, 2017. Retrieved May 21, 2017. "sampling of articles published by The Times about the decisions that led the United States into the war in Iraq, and especially the issue of Iraq's weapons"
  43. ^ Byron Calame (Oct. 23, 2005), "The Miller Mess: Lingering Issues Among the Answers" Archived November 28, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  44. ^ Franklin Foer. "The Source of the Trouble". New York magazine. Archived from the original on December 2, 2016. Retrieved September 28, 2014. Pulitzer Prize winner Judith Miller’s series of exclusives about weapons of mass destruction in Iraq, courtesy of the now-notorious Ahmad Chalabi—helped the New York Times keep up with the competition and the Bush administration bolster the case for war.
  45. ^ NYTimes Editors (May 26, 2004), "FROM THE EDITORS; The Times and Iraq" Archived October 25, 2018, at the Wayback Machine, The New York Times
  46. ^ Judith Miller (November 9, 2005). "Judith Miller's Farewell". Archived from the original on November 12, 2006. Retrieved November 4, 2006.
  47. ^ a b c Claudia Parsons (September 13, 2007). "NY Times criticized for ad attacking top US general". Reuters. Archived from the original on October 13, 2007. Retrieved September 13, 2007. An ad criticizing the top U.S. general in Iraq raised charges on Thursday that The New York Times slashed its advertising rates for political reasons -- an accusation denied by the paper.
  48. ^ a b c Kate Phillips (September 23, 2007). "MoveOn to Pay Full Times Ad Rate". The New York Times. Archived from the original on May 17, 2008. Retrieved September 26, 2008.
  49. ^ a b "Marketers, Take Note: 61% Price Chop for Ad in Grey Lady if You Buy Standby," Advertising Age (September 14, 2007).
  50. ^ "Manufacturing Consent: A Propaganda Model: excerpted from the book". Archived from the original on March 14, 2007. Retrieved March 20, 2007.
  51. ^ a b "Excerpts from Manufacturing Consent: Noam Chomsky interviewed by various interviewers". Archived from the original on July 21, 2006. Retrieved July 19, 2006.
  52. ^ Clay Waters (September 19, 2007). "New Book Destroys Credibility of NYT's Duke Lacrosse 'Rape' Coverage". newsbusters.org. Archived from the original on July 24, 2008. Retrieved September 26, 2008.
  53. ^ "Archived copy". Archived from the original on December 10, 2008. Retrieved October 8, 2008.CS1 maint: archived copy as title (link)
  54. ^ Smolkin, Rachel. "Justice Delayed". American Journalism Review - Archives (August/September 2007). American Journalism Review. Archived from the original on December 13, 2019. Retrieved May 25, 2020.
  55. ^ Rutenberg, Jim; Thompson, Marilyn W.; Kirkpatrick, David D.; Labaton, Stephen (2008). "For McCain, Self-Confidence on Ethics Poses Its Own Risk - New York Times". The New York Times. Archived from the original on December 9, 2008. Retrieved February 24, 2008.
  56. ^ Sean Hannity & Alan Colmes (February 21, 2008). "Bob Bennett Reacts to New York Times Story on John McCain". Fox News Channell. Archived from the original on February 26, 2008. Retrieved February 25, 2008.
  57. ^ Ralph Z. Hallow & Jennifer Harper (February 22, 2008). "McCain disputes report of lobbyist relationship". The Washington Times. Retrieved February 25, 2008.
  58. ^ "Article is in the eye of a storm". February 22, 2008. Archived from the original on April 18, 2014. Retrieved February 24, 2008.
  59. ^ "White House Accuses NYT of Anti-GOP Bias". Associated Press. February 23, 2008. Retrieved February 24, 2008.
  60. ^ "Follow the innuendo". 2008. Archived from the original on February 26, 2008. Retrieved February 24, 2008.
  61. ^ Bill O'Reilly (February 22, 2008). "Did The New York Times Smear John McCain?". Fox News Channel. Archived from the original on March 7, 2008. Retrieved March 3, 2008.
  62. ^ "Top of the Ticket : Los Angeles Times : Boston Globe declines to publish parent paper's McCain story". 2008. Archived from the original on February 28, 2008. Retrieved February 24, 2008.
  63. ^ "Howard Kurtz - N.Y. Times' Editor Bill Keller Responds to McCain Flap - washingtonpost.com". The Washington Post. 2008. Archived from the original on June 28, 2011. Retrieved February 24, 2008.
  64. ^ Hoyt, Clark (2008). "What That McCain Article Didn't Say". The New York Times. Archived from the original on May 23, 2017. Retrieved February 24, 2008.
  65. ^ Allen, Mike. "McCain aide: NYT not legit news source". POLITICO. Retrieved April 3, 2021.
  66. ^ Fletcher, Paul; Cooper, Alan (December 30, 2008). "Lobbyist Vicki Iseman files $27M suit against New York Times". Virginia Lawyers Weekly. Archived from the original on January 5, 2009. Retrieved December 31, 2008.
  67. ^ a b Richard Pérez-Peña, Libel Suit Against The Times Ends Archived September 2, 2017, at the Wayback Machine, New York Times (February 19, 2009).
  68. ^ a b James Rainey (August 5, 2009). "Cronkite blunder a revealing look inside New York Times". Los Angeles Times. Archived from the original on August 6, 2009. Retrieved August 6, 2009. Wasn't the public fascinated, after all, to learn that Stanley and the nation's Paper of Record managed eight mistakes in an almost 1,200-word tribute to Uncle Walter?
  69. ^ a b Clark Hoyt (August 1, 2009). "How Did This Happen?". New York Times. Archived from the original on July 9, 2011. Retrieved August 6, 2009. The Times published an especially embarrassing correction on July 22, fixing seven errors in a single article — an appraisal of Walter Cronkite, the CBS anchorman famed for his meticulous reporting. The newspaper had wrong dates for historic events; gave incorrect information about Cronkite’s work, his colleagues and his program’s ratings; misstated the name of a news agency, and misspelled the name of a satellite.
  70. ^ a b "Alessandra Stanley Corrected Hard". Gawker.com. Archived from the original on December 27, 2009. Retrieved December 29, 2009. There are corrections and then there are Corrections, and error-prone New York Times mistaker Alessandra Stanley got corrected today. For the second time. For the same Walter Cronkite story.
  71. ^ a b c Craig Silverman (July 24, 2009). "Wrong, Wrong, Wrong, Wrong, Wrong, Wrong". Columbia Journalism Review. Columbia University. Archived from the original on July 27, 2009. Retrieved July 27, 2009. In fairness, I’ll emphasize that the story’s seventh mistake was the result of an editing error. But six errors in a story she had ample time to work on and check is not acceptable, especially for a reporter with such a troubling history of error. ...
  72. ^ a b Alessandra Stanley (July 17, 2009). "Cronkite's Signature: Approachable Authority (correction appended)". The New York Times. Archived from the original on March 31, 2011. Retrieved December 29, 2009. An appraisal on Saturday about Walter Cronkite’s career included a number of errors. In some copies, it misstated ...
  73. ^ Alessandra Stanley (September 5, 2005). "Reporters Turn From Deference to Outrage". The New York Times. Archived from the original on February 25, 2013. Retrieved December 29, 2009.
  74. ^ "Indophobia: The Real Elephant in the Living Room". The Huffington Post. Archived from the original on June 20, 2017. Retrieved April 12, 2018.
  75. ^ Vamsee Juluri USF professor; author, 'Rearming Hinduism: Nature (July 21, 2014). "Nose Deep in Their Own... Prejudice: Hinduism and The New York Times' Sewage Problem". The Huffington Post. Archived from the original on July 20, 2016. Retrieved June 23, 2016.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  76. ^ "India's Budget Mission to Mars". The New York Times. September 28, 2014. ISSN 0362-4331. Archived from the original on October 8, 2017. Retrieved July 26, 2016.
  77. ^ Writer, Sharanya Haridas; Mumbai-raised, Journalist; dream, Manhattan-residing Accidental Author-Publisher-Entrepreneur I. am Guy Kawasaki's (September 30, 2014). "The 'New York Times' Publishes Racist Comic About India's Space Mission". The Huffington Post. Archived from the original on September 15, 2016. Retrieved July 26, 2016.
  78. ^ Surendran, Vivek (November 14, 2017). "Indian Twitter users roast New York Times for sari state of affairs". Archived from the original on December 18, 2017. Retrieved April 12, 2018.
  79. ^ Dutt, Barkha (November 17, 2017). "The New York Times tried to explain sari fashion — and became the laughingstock of India". Archived from the original on February 28, 2018. Retrieved April 12, 2018.
  80. ^ Gautam, Nishtha. "Back Off NYT, I'm a Sari & I'm Not a Tool in the Hands of Hindutva". Archived from the original on December 24, 2017. Retrieved April 12, 2018.
  81. ^ Kaur, Nehmat (November 15, 2017). "The Sari Has Never Been About a 'Hindu' Identity". Archived from the original on January 7, 2018. Retrieved April 12, 2018.
  82. ^ Buller, Alice (June 5, 2018). "New York Times podcast 'Caliphate' faces backlash over ethics". Arab News. Archived from the original on June 9, 2018. Retrieved June 16, 2018.
  83. ^ "Conservative MPs call for action on self-described terror recruit for Daesh reportedly in Toronto". Toronto Star. The Canadian Press. May 11, 2018. Archived from the original on June 16, 2018. Retrieved June 16, 2018.
  84. ^ Khandaker, Tamara (May 11, 2018). "Politicians are freaking out over a podcast about returned Canadian ISIS fighter". Vice News.
  85. ^ Swain, Diana (May 19, 2018). "Did former Canadian ISIS member lie to the New York Times or to CBC News?". CBC News. Archived from the original on June 16, 2018. Retrieved June 16, 2018.
  86. ^ "New York Times: 'Caliphate' podcast didn't meet standards". AP NEWS. December 18, 2020. Retrieved December 29, 2020.
  87. ^ "NYT's 'Caliphate' podcast withdrawn as Pulitzer finalist". AP NEWS. December 22, 2020. Retrieved December 29, 2020.
  88. ^ "Manchester attack: Trump condemns media leaks". May 25, 2017. Archived from the original on May 25, 2017. Retrieved June 22, 2018.
  89. ^ "Manchester attack: 'Fury' at US 'evidence' photos leak". May 25, 2017. Archived from the original on May 24, 2017. Retrieved June 22, 2018.
  90. ^ 'Homophobic' jokes about Trump and Putin criticised by LGBT campaigners Archived July 22, 2018, at the Wayback Machine. BBC News. July 17, 2018.
  91. ^ a b "New York Times under fire for 'homophobic' cartoon of Trump and Putin". Reuters. July 18, 2018. Archived from the original on July 18, 2018. Retrieved July 21, 2018.
  92. ^ "Sarah Jeong Joins The Times's Editorial Board". New York Times Company. August 1, 2018. Retrieved August 2, 2018.
  93. ^ a b c "NY Times stands by new hire Sarah Jeong over Twitter furor". Associated Press. August 2, 2018. Archived from the original on August 11, 2018. Retrieved August 11, 2018.
  94. ^ a b "NY Times stands by 'racist tweets' reporter". BBC News. August 2, 2018. Archived from the original on August 12, 2018. Retrieved August 11, 2018.
  95. ^ "Reporting on The Times: How the paper of record ignored the Holocaust". Aeon Video (YouTube).
  96. ^ Downplaying the Holocaust -- Sulzberger & NY Times: Anna Blech at TEDxHunterCCS TEDx Talks, 2013
  97. ^ Rothbaum, Noah (November 12, 2020). "The New Rules For Holiday Eating & Drinking in 2020". The Daily Beast. Retrieved November 13, 2020.
  98. ^ Frantzman, Seth J. (April 27, 2019). "New York Times internationally prints antisemitic cartoon of Trump, Netanyahu". The Jerusalem Post. Archived from the original on April 27, 2019. Retrieved April 27, 2019.
  99. ^ Homan, Timothy R. (August 22, 2019). "New York Times editor deletes and apologizes for past 'offensive' tweets". TheHill. Archived from the original on August 25, 2019. Retrieved August 25, 2019.
  100. ^ "'NY Times' editor apologizes for 'Crappy Jew Year' tweet made decade ago". The Jerusalem Post | JPost.com. Archived from the original on May 7, 2020. Retrieved May 31, 2020.
  101. ^ a b c d James Rainey, Critics Question Timing of Surveillance Story, Los Angeles times (December 20, 2005).
  102. ^ Columbia University Graduate School of Journalism (2006). "2006 Pulitzer Prize Winners - NATIONAL REPORTING". The Pulitzer Board. Archived from the original on November 2, 2006. Retrieved November 4, 2006.
  103. ^ Sullivan, Margaret (November 9, 2013). "Lessons in a Surveillance Drama Redux". The New York Times. Retrieved July 18, 2014.
  104. ^ Folkenflik, David (June 5, 2014). "'New York Times' Editor: Losing Snowden Scoop 'Really Painful'". NPR. Retrieved July 18, 2014.
  105. ^ "New York Times Editor: Losing Snowden Scoop 'Really Painful'". National Public Radio. June 5, 2014. Archived from the original on September 18, 2014. Retrieved September 28, 2014. But Snowden already knew the one place he didn't trust: The New York Times. He went instead to reporters working for The Guardian and The Washington Post, each of which posted the first in a series of breathtaking revelations one year ago
  106. ^ Baron, Zach. "The Sri Lankan Government's War with M.I.A. continues". The Village Voice. Archived from the original on September 3, 2009. Retrieved April 7, 2009.
  107. ^ Fuller, Thomas (February 11, 2009). "The Dissonant Undertones of M.I.A". The New York Times.
  108. ^ "The 31 Places to Go in 2010". The New York Times. January 10, 2010.
  109. ^ Escobedo Shepherd, Julianne (January 13, 2010). "That New MIA Track Is Actually a Protest Song Called 'Space Odyssey'". The Fader. Retrieved May 26, 2010.
  110. ^ Hirschberg, Lynn (May 25, 2010). "M.I.A.'s Agitprop Pop". The New York Times Magazine.
  111. ^ Montgomery, James (June 3, 2010). "M.I.A. Quotes Were Out of Context, NY Times Editor's Note Says – Paper's Website Now Concedes That Two Quotes in Controversial Feature Were Rearranged". MTV News. Retrieved December 28, 2012.
  112. ^ Empire, Kitty (July 10, 2010). "MIA: /\/\ /\ Y /\". The Observer. Retrieved December 28, 2012.
  113. ^ Dolan, Jon (July 20, 2010). "Understanding M.I.A.: 5 Things You Need to Know". Spin. Retrieved July 22, 2010.
  114. ^ Adam Nagourney, Mitch Smith, and Quentin Hardy, "Deaths of Irish Students in Berkeley Balcony Collapse Cast Pall on Program", The New York Times, June 16, 2015.
  115. ^ Terry Prone: "The 'New York Times' apology was a sorry attempt to right a wrong", Irish Examiner, June 22, 2015.
  116. ^ Maslin Nir, Sarah (May 7, 2015). "The Price of Nice Nails". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved November 4, 2015.
  117. ^ Nir, Sarah Maslin (May 8, 2015). "Perfect Nails, Poisoned Workers". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved November 4, 2015.
  118. ^ Maslin Nir, Sarah (May 11, 2015). "Cuomo Orders Emergency Measures to Protect Workers at Nail Salons". The New York Times. Retrieved December 5, 2015.
  119. ^ Bernstein, Richard (July 25, 2015). "What the 'Times' Got Wrong About Nail Salons". The New York Review of Books. Retrieved December 5, 2015.
  120. ^ "Rebuttal to The NYRB's Article on NYT Nail Salon Series – The New York Times Company". July 28, 2015. Retrieved December 5, 2015.
  121. ^ Sullivan, Margaret (July 29, 2015). "Criticism of 'Unvarnished' Brings a Strong Times Defense".
  122. ^ Lazzaro, Sage (September 21, 2015). "Nail Salon Industry Stages Protest Outside NYT Building". Observer. Retrieved December 5, 2015.
  123. ^ Holmes, Helen (October 7, 2015). "Here's Why Hundreds of Nail Salon Owners Are Protesting the New York Times". Jezebel. Retrieved December 5, 2015.
  124. ^ "The New York Times' Nail Salons Series Was Filled with Misquotes and Factual Errors. Here's Why That Matters. (Part 1)". Reason. October 27, 2015. Retrieved December 5, 2015.
  125. ^ Epstein, Jim (October 28, 2015). "How The New York Times' Flawed Reporting on Nail Salons Closed Opportunities For Undocumented Immigrants (Part 2)". Reason. Retrieved December 5, 2015.
  126. ^ Epstein, Jim (October 29, 2015). "The New York Times Says Working in Nail Salons Causes Cancer and Miscarriages. The Evidence Says Otherwise. (Part 3)". Reason. Retrieved December 5, 2015.
  127. ^ Sullivan, Margaret (November 6, 2015). "New Questions on Nail Salon Investigation, and a Times Response". Public Editor's Journal. Retrieved November 17, 2015.
  128. ^ a b Andrew Restuccia, Trump to Tell Federal Agencies to Cut New York Times, Washington Post Subscriptions, Wall Street Journal (October 24, 2019).
  129. ^ a b Eileen Sullivan, Trump Attacks 'Failing New York Times' Over Tax Scheme Reporting, New York Times (Oct. 3, 2018).
  130. ^ Kevin Quealy, The Complete List of Trump's Twitter Insults (2015-2021), New York Times (Jan. 19, 2021).
  131. ^ New York Times Hits 7 Million Subscribers as Digital Revenue Rises, New York Times (November 5, 2020): "There is little doubt that Donald J. Trump’s presidency has helped lift The Times's subscription business, and the readership numbers have risen at a steady pace during his years in office."
  132. ^ Fox, Michelle (February 2, 2017). "The New York Times not 'failing,' Trump taken in by 'fake news,' NYT CEO says". CNBC.
  133. ^ Chris D'Angelo, The 'Failing' New York Times Reports Record Digital Growth, Huffington Post (February 2, 2017).
  134. ^ Joe Pompeo, New York Times CEO takes on Trump's 'failing' claims, Politico (February 2, 2017).
  135. ^ Sullivan, Margaret (September 9, 2016). "Has The Times Dismissed Bernie Sanders?". The New York Times Public Editor's Journal.
  136. ^ Margaret Sullivan, Times Senior Editor Carolyn Ryan on Sanders Coverage, The New York Times (September 9, 2015).
  137. ^ a b The Times Settles Sex‐Bias Suit Filed by Female Workers in U.S. Court, New York Times (Nov. 21, 1978).
  138. ^ Hannon, Elliot (April 28, 2016). "New York Times CEO Sued for Allegedly Promoting Age, Gender, and Racial Discrimination". Slate.
  139. ^ a b Neate, Rupert (April 28, 2016). "New York Times boss sued over alleged ageist, racist and sexist hiring practices". The Guardian.
  140. ^ Patrick Dorrian, NY Times Workers Lose on Equal Pay, But Class Claims Survive, Bloomberg Law (September 15, 2017).
  141. ^ Perry Cooper, NY Times Beats Race, Age Discrimination Class Claims, Bloomberg Law (November 8, 2018).
  142. ^ Yagoda, Ben (June 14, 2018). "'New York Times' Gets Rid of Copy Editors; Mistakes Ensue". The Chronicle of Higher Education Blogs: Lingua Franca. Archived from the original on November 14, 2019. Retrieved December 29, 2019.
  143. ^ "By dismantling its copy desk, The New York Times is making a mistake that's been made before". Poynter. July 21, 2017. Retrieved April 7, 2020.
  144. ^ Koran, Mario (June 4, 2020). "New York Times under fire over op-ed urging Trump to 'send in the troops'". The Guardian. Retrieved June 4, 2020.
  145. ^ Darcy, Oliver (June 4, 2020). "New York Times staffers revolt over publication of Tom Cotton op-ed". CNN Business. Retrieved June 4, 2020.
  146. ^ Behrmann, Savannah (June 4, 2020). "'Abhorrent' and 'dangerous': Sen. Cotton's call for military response to protests receives criticism". USA Today. Retrieved June 4, 2020.
  147. ^ a b Cohen, Max (June 4, 2020). "Cotton says New York Times 'stood up to the woke progressive mob' by running controversial op-ed". Politico. Retrieved June 4, 2020.
  148. ^ Singh, Maanvi (June 5, 2020). "New York Times says senator Tom Cotton's op-ed did not meet editorial standards". The Guardian. Retrieved June 5, 2020.
  149. ^ Luscombe, Richard (June 7, 2020). "New York Times senior editor resigns amid backlash over controversial oped". The Guardian. Retrieved June 7, 2020.
  150. ^ Hearns-Branaman, Jesse Owen (2017). "Official Enemies in Commercial and Soft Power Media". Journalism Studies. 18 (4): 449–469. doi:10.1080/1461670X.2015.1074865. S2CID 142778212.

External linksEdit